پایگاه اطلاع رسانی دکتر

حسن گودرزی پور

امروز: 24 آذر 1404 برابر با 15 دسامبر 2025

از هزینه‌های میلیونی انتخاباتی تا منع حضور در برنامه تلویزیونی «دوفوریتی»

با نزدیک شدن زمان انتخابات، حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه پررنگ‌تر می‌شود، توجه به مشکلات مردم استان‌ها و شهرستان‌ها در اولویت اول نمایندگان قرار می‌گیرد و کلا اینطور می‌شود که در آستانه انتخابات، مردم حوزه‌های انتخابیه برای نمایندگان مهم می‌شوند. این در حالی است که ...

اسفند ماه نزدیک است و انتخابات مجلس نهم روز به روز نزدیک‌تر می‌شود. بعد از گذشت چهار سال، تلاش و رقابت برای موفقیت در ماراتن نفس گیر انتخابات مجلس شورای اسلامی به منظور رسیدن به کرسی‌های بهارستان آرام آرام علنی می‌شود.
این در حالی است که از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسد، تبلیغات غیر رسمی کاندیدا‌های احتمالی مجلس نهم از مدت‌ها پیش آغاز شده است و برخی اخبار حکایت از هزینه‌های کلان برخی کاندیدا‌ها برای تبلیغات دارد.

در این میان نقش نمایندگان مجلس هشتم که واجد شرایط شرکت در انتخابات نهم هستند پررنگ‌تر است چرا که این افراد از معروفیت بیشتری نزد افکار عمومی برخوردار هستند و بیشتر مورد توجه واقع می‌شوند.
از سویی جریان‌های سیاسی بدنبال یارگیری از کاندیداهای مطرح انتخاباتی در شهر‌ها و استان‌های مختلف هستند و از سوی دیگر خود کاندیدا‌ها و نمایندگان فعلی مجلس هم با فعال‌سازی ستادهای انتخاباتی خود تمام تلاش و اهتمامشان را برای پیروزی در انتخابات آتی به‌کار بسته‌اند.
در هر حال با نزدیک شدن زمان انتخابات، حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه پررنگ‌تر می‌شود، توجه به مشکلات مردم استان‌ها و شهرستان‌ها در اولویت اول نمایندگان قرار می‌گیرد و کلا اینطور می‌شود که در آستانه انتخابات، مردم حوزه‌های انتخابیه برای نمایندگان مهم می‌شوند. این در حالی است که پیش از نزدیک شدن زمان انتخابات بسیاری از مردم از عدم حضور و رسیدگی نمایندگان به مشکلات آن‌ها گله دارند.
دراین بین برنامه تلویزیونی «دوفوریتی»، ساخته علی عطشانی و با نویسندگی حسن محمدی از شبکه سوم سیما پخش شد که رویکردی انتقادی به عملکرد نمایندگان مجلس دارد. در «دو فوریتی» مهران رجبی به عنوان مجری در مقابل یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و به نحوی که هویت نماینده با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دوره نهم مجلس قابل شناسایی نیست، به مشکلات مردمی که به دفتر نمایندگان مراجعه می‌کنند و با عدم حضور آن‌ها مواجه می‌شوند، می‌پردازد.
حال در آستانه انتخابات این برنامه به مذاق مجلس هشتمی‌ها خوش نیامده و خبر‌ها حاکی از رایزنی با صدا و سیما برای عدم پخش این برنامه انتقادی است.
حتی برخی نمایندگان از منع هیأت رئیسه مجلس از شرکت دراین برنامه تلویزیونی شبکه سه خبر داده‌اند.
علی محمد بزرگواری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی درباره این برنامه با اعلام این خبر گفت: «در این برنامه‌ چهره نمایندگان همچون دزدان و خلافکاران به صورت شطرنجی نشان داده می‌شد. قرار بر این است تا با مسئولان صدا و سیما جلسه‌ای برگزار شود که بر چه اساسی چنین برنامه‌ای را تهیه کردند.»
در هر حال این اقدام بهارستان نشین‌ها مهر تاییدی است بر انتقاداتی که این برنامه بر روال کار آن‌ها روا می‌دارد چرا که اگر چنین چیزی حقیقت ندارد چرا باید با عکسل العمل این چنینی نمایندگان مواجه شود؟ به راستی چرا نزدیک انتخابات، نمایندگان به یاد می‌آورند که از طرف مردم برای حل مشکلاتشان وکلات دارند و پیش از آن مشکلات مردم حوزه انتخابیه در اولویت چندم آنهاست؟
از طرف دیگر سوال مهم دیگری که هر چهار سال یکبار رنگ و بوی جدی تری به خود می‌گیرد این است که، هزینه تبلیغات انتخاباتی کاندیدا‌ها از کدام منبع تامین می‌شود؟
هر چند اکثر نمایندگان در پاسخ به این سوال می‌گویند، انتخابات برای آن‌ها هزینه چندانی نداشته است اما کار‌شناسان، فعالان ستاد‌های انتخاباتی و مردم در حوزه‌های انتخابیه در این مورد نظر دیگری دارند.
مسئولین ستادهای انتخاباتی برخی از کاندیدا‌ها، از هزینه‌های میلیاردی آن‌ها در حوزه‌های انتخابیه خبر می‌دهند.
صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی در این باره می‌گوید: «اگر از حوزه‌های انتخابیه بزرگ مثل تهران، شیراز و مازندران بگذریم و هر چقدر به سوی حوزه‌هایی که تعداد نماینده‌ها در آن کمتر از سه نفر است، برویم مثلا در شهرستان‌هایی که تنها یک نماینده وارد مجلس می‌شود، میزان پول خرج کردن حرف اول را می‌زند.»
وی ادامه می‌دهد: «از جا که قرار است از این حوزه انتخابیه تنها یک نماینده به مجلس برود، در میان دو نامزدی که یکی پانصد میلیون تومان هزینه می‌کند و دیگری که صد میلیون تومان، شانس کسی که بیشتر پول خرج می‌کند بیشتر است.»
در هر حال این معما که هزینه‌های تبلیغاتی نمایندگان مجلس از کجا تامین می‌شود همچنان به قوت خود باقی است و این سوال در ذهن افکار عمومی ایجاد می‌شود که مگر یک نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد که این همه خرج تبلیغات می‌کند؟
حتی اگر فرض را بر این باشد که هزینه‌های انتخاباتی برخی از این نمایندگان از سوی گروه‌های مختلف سیاسی تامین می‌شود، سوال این است که آیا نماینده‌ای که باحمایت طیف خاص وارد مجلس می‌شود می‌تواند وکیل خوبی برای مردم حوزه انتخابیه خود باشد؟
آیا هر گروه و طیفی با حمایت از یک نماینده اهداف خاص خود را دنبال نمی‌کند؟ این‌ها سوالاتی است که با نزدیک شد انتخابات بیش از پیش مطرح شده است و باید دید آیا بهارستان نشین‌ها برای شفاف شدن این سوالات اقداماتی انجام خواهند داد یا خیر؟

منبع: شفاف نیوز


تاریخ: 1390/11/06
گروه: انتخابات مجلس


 1390 - 1404© حقوق معنوی سایت برای پایگاه اطلاع رسانی حسن گودرزی پور محفوظ است