پایگاه اطلاع رسانی دکتر

حسن گودرزی پور

امروز: 24 آذر 1404 برابر با 15 دسامبر 2025

شیوه های جدید تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس نهم

مروری بر شیوه های تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس نهم نشان می دهد كه آنان اهمیت ویژه ای برای فتح تریبون های مجازی و تبلیغات اینترنتی در راستای معرفی طرح ها و دیدگاه های خود در مسیر كسب اعتماد ملت و ورود به عمارت بهارستان، محل تشكیل جلسات مجلس شورای اسلامی قائل هستند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و پیشرفت روز افزون شبكه های اجتماعی، فضای مجازی به عرصه ای بسیار فعال و پویا برای اطلاع رسانی و تبلیغات تبدیل شده است به گونه ای كه در زمانی بسیار كم، حجم انبوهی از مخاطبان می توانند از تازه ترین تحولات ایران و جهان مطلع شوند و به دلیل تعامل دو سویه ای كه میان رسانه یا تولید كننده محتوا و مخاطب در این فضا وجود دارد، نظرات و بازخوردها به سرعت مشخص می شود.
 
بدین ترتیب، پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای سطح دانش و توانمندی اقشار جامعه در بهره گیری از این فناوری، فرصت معرفی طرح ها و برنامه ها به مخاطبان- واجدان شرایط اخذ رای- را برای نامزدهای دوره آتی مجلس شورای اسلامی بیش از گذشته فراهم كرده است.
 
این در حالی است كه در انتخابات دوره های گذشته مجلس شورای اسلامی، پوسترهای رنگی، برجسته ترین و موثرترین تلاش نامزدهای انتخابات برای جلب توجه رای دهندگان بود.
 
این شیوه به واسطه امكان تخریب سریع پوسترها، شیوه ای غیر مطمئن تلقی می شود و علاوه بر آن، با آلایندگی محیط زندگی مردم در شهرها و روستاها و صرف هزینه های فراوان همراه است.
 
از این منظر، شیوه تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس نهم كه صلاحیت آنها در هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات تایید شده است، نسبت به انتخابات دوره های گذشته متفاوت است؛ به گونه ای كه تبلیغات از پوسترها، پلاكاردها و سخنرانی ها فاصله گرفته و به سمت فضای مجازی سوق پیدا كرده است.
 
اگرچه زنگ آغاز تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات مجلس نهم 4 اسفندماه به صدا در می آید اما به دنبال اعلام نتایج مراحل اولیه نتایج بررسی صلاحیت ها، تبلیغات در فضای مجازی رونق زودهنگام گرفته است.
 
در دوران تبلیغات مربوط به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، هواداران داوطلبان با ایجاد صفحات متعدد در فضای مجازی ضمن معرفی داوطلب مورد حمایت خود؛ به انتشار دیدگاه، متن سخنرانی ها، مناظره ها و عكس های وی می پرداختند و این شیوه امروز در تبلیغات زودهنگام داوطلبان نهمین دوره انتخابات به كار می رود.
 
فضای مجازی در فرایند تبلیغات انتخابات دهمین دوره رییس جمهوری این فرصت را به وجود آورده بود كه اخبار، اطلاعات و حواشی مربوط به انتخابات در كمترین زمان ممكن بر روی صفحات مجازی قرار گیرد و افراد بسیاری در نقاط مختلف دنیا بتوانند به راحتی از اخبار مرتبط با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران مطلع شوند؛ هر چند در این میان شماری از اغتشاشگران از این فرصت ارتباطی سوء استفاده كردند.
 
در انتخابات سال 1388، قابلیت های متنوع فضای مجازی و محبوبیت این شیوه ارتباطی نزد قشر جوان و تحصیلكرده جامعه موجب شد كه این فضا به عرصه ای جدید و پرهیاهو با جذاببت هایی فراوان برای تبلیغات انتخاباتی تبدیل شود.
 
امروز و با وجود اینكه تا آغاز رسمی فعالیت های تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی دوره نهم مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است، تبلیغات زودهنگام در عرصه مجازی با راه اندازی وبلاگ هایی توسط هواداران داوطلبان مختلف رونق دارد و با نزدیك شدن به زمان برگزاری انتخابات مطمئنا این حجم از تبلیغات و فعالیت ها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.
 
مروری بر فعالیت های انتخاباتی در عرصه سایبر نشان می دهد كه داوطلبان نمایندگی مجلس نهم علاوه بر حضور در محافل مختلف و قبل از فرصت قانونی چاپ پوستر، بروشور و عكس؛ هم اكنون در حال جذب مخاطبانی از حوزه انتخابیه خود در فضای مجازی هستند و از امتیاز ویژه تعامل دو سویه با مخاطبان در فضای وب برای اقناع و پاسخ به سووالات رای دهندگان استفاده می كنند.
 
در این میان، بازار ارسال پیامك های تبلیغاتی نیز در حال داغ شدن است. این پیامك ها هم اكنون غالبا به شكل تبریك و تسلیت مناسبت های مذهبیو بدون اشاره به موضوع نامزدی فرد در انتخابات ارسال می شود و به نظر می رسد با نزدیك شدن به انتخابات، شعارهای تبلیغاتی، وعده ها و دیدگاه های داوطلبان نیز در این پیامك ها جای گیرد.
 
بدون شك جذابیت های فضای مجازی و ویژگی ها و كاركردهای این فضا به گونه ای است كه استفاده مناسب و خلاقانه همراه با رعایت اخلاق اسلامی و پرهیز از تخریب سایر داوطلبان می تواند برگ برنده ای برای كسب آرای شمار بیشتری از شهروندان باشد.
 
تجربه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 1388 نشان داد كه فرصت طلبان و دشمنان نظام اسلامی از فرصت و امكان ارتباطی مجازی به منظور پیاده سازی طراحی های ضدایرانی خود استفاده می كنند اما این طراحی ها با پایبندی نامزدهای انتخابات و فعالان سیاسی به قانون و اخلاق ناكام می ماند؛ موضوعی كه فعالان انتخاباتی پایبند به نظام اسلامی آن را از یاد نمی برند.


تاریخ: 1390/11/08
گروه: انتخابات مجلس


 1390 - 1404© حقوق معنوی سایت برای پایگاه اطلاع رسانی حسن گودرزی پور محفوظ است